Min fina, snälla, arga, underbara, dumma, mysiga lilla kille.

Publicerad 2013-02-06 12:30:00 i


Gah! Hjälp mig. Säg att det beror på åldern. Men Alvin talar gärna om att han är arg. Han slåss och nyps (bits aldrig tack och lov, peppar peppar). Oftast när man säger åt honom för någonting, då slåss han (inte speciellt hårt men det är ju själva grejen liksom) eller är Patrik hemma så slår han ofta på mig utan anledning. Han gör det på dagis också, där har de sagt att han puttar de andra barnen ibland och nyps när han blir tillsagd. Han brukar berätta hemma att T och A brukar vara arga på honom och när vi frågar varför säger han att det var för att han varit dum. Jag funderar på om han där kan känna sig utanför eftersom alla andra barn är äldre än honom?

MEN

Han är ju världens goaste också, säger att han är snäll, att mamma är snäll, att pappa är snäll, att han vill mysa, kramas och pussas och allt det där såklart 

Antar att det tillhör trotset, men hur gör man? Vad säger man utan att det får motsatt effekt?

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-02-06 20:33:49

Usch! Sånt där är ju skit jobbigt.. Noah slåss oxå men aldrig på dagis bara hemma på oss.. Men det har blivit bättre. Tror mest dom vill ha uppmärksamhet när dom håller på o slåss..Det vill Noah iaf.. så vi brukar ignorera honom när han gör det o då slutar han. Men alla är ju olika. Men det är inge kul =( Hoppas det blir bättre=)

Postat av: Pilli

Publicerad 2013-02-07 16:57:31

När Oscar slår löst för att testa brukar jag bara säga till att så gör man inte eller låsas som ingenting. Slåss han hårt, i ansiktet eller slår lullebror så åker han ut i hallen. Där får han sitta och tjuta en stund. Man måste ju markera att det inte är ok tycker jag.

Svar: Tack för tips! Jag blir så frustrerad tillslut så jag kommer inte på något vettigt att göra eller säga =)
ciss

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-02-10 21:04:39

Jag kör på Pillis linje...ignorera i den mån det är okej och sedan verkligen markera om han gör någon illa eller på annat sätt ledsen. Sen tror jag oxå att barnen mår bra och får stärkt självkänsla då man berömmer småsaker de gör bra. Typ "va snäll du var nu som lånade ut bilen eller va duktig du är som leker så bra med X" Att ge uppmärksamhet både vid bra o dåliga saker liksom. Ja, du fattar ;) Låter jobbigt med dagis...kanske känner han sig utanför då? =(
Jag försöker tänka på att aldrig säga till barnen att "va dum du är som gör så!" utan istället säga "det var en dum sak att göra"....typ markera att det egentligen inte är barnet som är dum utan själva grejen barnet gjort.

Kul att du tagit upp bloggandet igen förresten...jag har så jäkla tomt i min blogglista nu. Behöver fler att läsa :) Tack!

Kram!

Svar: Tack för tips! Man får slut på ideer och blir så frustrerad så det är svårt att säga något vettigt tillslut ibland =) Han började med sånt där (att slåss hemma) efter att han börjat på dagis, vet inte om de äldre pojkarna där kanske slåss på låtsas. Alla pojkar är inte så förstås (men fått för mig att det är rätt vanligt). Kanske där han lärt sig eller så är det bara trots.
ciss

Postat av: Malan

Publicerad 2013-02-19 20:17:54

Jag hade samma problem när Lia var liten. Inte roligt alls! Vi fick tips genom en barnpsykolog som var på familjecentralen. Hon sa just som de andra säger. Man måste lägga fokus på det som är bra! Berömma små saker som dom gör rätt. Man hamnar lätt i en ond cirkel där det läggs alldeles för mycket energi på det negativa. Lia nöp, slog och bet andra barn. Jag fick tipset att bara lyfta bort henne från den situationen utan att säga något. Och Låtsas att man inte ser vid sånna tillfällen dom inte utgör fara för andra. När jag slutade att ge henne uppmärksamhet för det och fokuserade på det positiva tog det inte lång stund innan det dumma beteendet var väck.

Svar: Åh, tack tack för tips! =)
ciss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ciss

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela